sciaga.57.pl
darmowe programy portal 57.pl
Szukaj:    
sciaga.57.pl / prace / język polski / Romantyzm

“Beniowski” - Juliusza Słowackiego jako poemat dygresyjny.

OKOLICZNOŚCI POWSTANIA POEMATU:
            krytyka twórczości Słowackiego
            intrygi przeciwników
ośmieszające recenzje: trzy poematy » odpowiedź: Balladyna Anhellim
            ośmieszanie utworów, które jeszcze się nie ukazały
            uczta u Januszkiewicza
- improwizacja na cześć Mickiewicza - hołd ale nie poniżanie się
- improwizacja Mickiewicza
"Wiedzcie, że dla poety jedna tylko droga,
W sercu szukać natchnienia i dążyć do Boga."
            krytyczna uwaga o intelektualnym charakterze poezji Słowackiego i jego tendencjach do
analitycznego i krytycznego przedstawiania obrazów rzeczywistości » idea braku miłości
            nastąpiła zgoda między poetami - czego nie mogli znieść przeciwnicy Słowackiego
                                     - intrygi + "Improwizatorowie" - Januszkiewicz *
                                     fałszywy przebieg treść obu improwizacji
"Adam odpowiedział Juliuszowi wyrzucał mu jego grzechy poetyckie. Oświadczył wręcz,
że nie jest on poetą. Tłumaczył co go zgubiło. Nie jesteś poetą - mówił - bo nie
masz wiary i miłości"
            Słowacki oburzony i rozgoryczony zaczął niesłusznie podejrzewać, że ogłoszenie tego
artykułu odbyło się nie bez wiedzy i aprobaty Mickiewicza (pojedynek - nie);
            odpowiedź - część poematu "Beniowski" - poemat DYGRESYJNY :atak jezuitów
                                                                                                 : i innych przeciwników                        
            przerabia V pieśni dygresja skierowana przeciwko Mickiewiczowi - aluzja do wypadków uczty;
            1841 rok poemat ukazuje się w druku
            akcenty polemiczne w stosunku do osobistych wrogów
            treść sięga o wiele głębiej - sprawy polityczne
                                     - postawa wobec tego co dzieje się w kraju i na emigracji
            partie epickie i dygresyjne to tren polemiki politycznej i artystycznej - walka o rolę
wieszcza
AKCJA
obraz konfederacji barskiej w czasie walk z wojskiem rosyjskim i powstańcami ukraińskimi;
BOHATER
proety szlachcic B., który po stracie majątku przystąpił do konfederacji
dalsze pieśni, piosane w latach 1841-46 - dzieje B. - wysłannika na Krym do chana tatarskiego
TEMAT            
konfederacja barska - przyciągał ówczesnych pisarzy
Grabowski, Rzewuski - oświetlanie z pozycji zdecydowanie wstecznych
                        konfederaci - reprezentanci najwyższego patriotyzmu
                                     - zbuntowanych przeciw nadużyciom szlachty, chłopów ukraińskich -
                                     zbrodniczych morderców;
Słowacki - przeciwstawia się gloryfikatorom szlachty
             - nie ukazał rzeczywistego obrazu - źródła hist. na to nie pozwalały
             - rewizja poglądów - sławił bohaterstwo konfederatów
                                     - ale nie przemilczał jednak i niektórych ciemnych stron tej walki
                                     - potępiał okrutne rzezie dokonywane przez wzburzonych chłopów ukraińskich
                                     - nie przemilczał, że ich powstanie (kaliszczyzna) wywołane zostało nadużyciami
                                     magnatów polskich typu LAdawskiego, Dzieduszyckiego
                                     - krytyka kierownictwa konfederacji -magn.
LIST DO KS> MARKA PIEŚŃ IV "[...] niech was powystrzela
                                                 Moskal i diabeł, że się tak kłócicie
                                                 I zostawcie Bar Moskali pastwą;
                                                 I choć szlachetne imiona nosicie,
                                                 Jest z was ohyda boska i plugastwa."                                                              
Na tym tle historycznym występuje B. - nowy typ bohatera poezji Słowackiego;
BOHATER
            zubożały szlachcic
            niezbyt wykształcony
            niezbyt obyty towarzysko
            pozbawiony cech wyróżniających go spośród ówczesnej szlachty
nie ma nic wspólnego z dawnymi bohaterami S. - Kordianem - Balladyna - Anhellia
            stosując w poemacie metodę ironii S. wyraża żartobliwie zdumienie, że taki prosty szlachcic może być
bohaterem jego poematu [wpisy]
METODA
- poetycka - "ariostyczna" (Arios, poeta wł. z XVI w. - "Orland szalony")
- żartobliwe, przeskakiwanie z tematu na temat
- zmienność nastroju
- mieszanie rzeczy poważnych z lekko drwiącym stosunkiem do świata, do siebie samego, do swego dzieła,
nawet do czytelnika
- występuje też w dygrsjach » zdumiewających bogactwem tematycznym i zmiennością nastroju
DYGRESJE
walka polemiczna z przeciwnikami ideologicznymi,
                                     artystycznymi,
                                     osobistymi - w imię prawdziwego postępu
            "Jednak wierzę
            Że ludy płyną jak łańcuch żurawii
            W postęp."
            krytyka stronnictwa emigracyjnego - czartoryszczyków
                                                = burżuazyjnych demokratów
                                    - wstecznictwo, monarchia
                                    = oportunizm, obawa przed rewolucją ludową
            rozminięcie się z dążeniami narodu
PIEŚŃ V CREDO POLITYCZNE SŁOWACKIEGO (w. 405...)
            najostrzej został zaatakowany obóz "Młodej Polski"
                        - zgraja "jezuitów" - najbardziej reakcyjne tendencje w polityce
                        - najbardziej podłe metody walki z wrogami [wypisy]
ARCYDZIEŁO - DYGRESJA
•            polemiki i walki polityczne » końcowa dygresja z pieśni V zwrócona przeciw Mickiewiczowi
•            aluzje do uczty, improwizacji
•            atak od strony różnicy w poglądach polit (stanowisko w duchu zgody z caratem)
•            (wiązanie spraw pol. z Watykanem)"jezuici" nie M.
•            nie był to małostkowy spór natury osobistej
•            przeciwnie » podkreślił uznanie dla Mickiewicza
•            "Bądź zdrów! - a tak się żegnają nie wrogi,
•            Lecz dwa na słońcach przeciwnych - Bogi."
•            uznanie - pieśń VIII - dygresja poświęcona arcydziełu - "Pan Tadeusz"

REASUMUJAC - DLACZEGO "BENIOWSKI" JEST POEMATEM DYGRESYJNYM ?
•            najprościej - dlatego, że dygresje zawarte w tym poemacie są dużo ważniejsze niż główna oś
akcji, główni bohaterowie (taka jest zasada konstrukcyjna p. dygr.);

•            fabuła i losy bohaterów są jedynie pretekstem do zamieszczania dygresji (pobocznych, nie
związanych z treścią wstawek odautorskich)
•            dygresje dotyczą z reguły współczesności autora
•            są polemiką z wrogami
•            refleksją na tematy polityczne lub literackie
•            dygresje "Beniowskiego" - własnej twórczości, sposobach pisania utworu
                                     - stosunkach na emigracji
                                     - przeciwko Mickiewiczowi
                                     - ośmieszające krytyków Słowackiego
                                     - zawierające program poetycki
                                     - polemika z koncepcją poezji Mickiewicza
"Chodzi mi o to, aby język giętki
                                                powiedział wszystko, co pomyśli głowa

Komentarze

Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz


Twój pseudonim  ->  

Ściąga - informacje

Rozmiar czcionki: A A A A
Data dodania: 03.11.2008
Autor pracy: brak
Czytań: 8076
Komentarzy: 0 (dodaj)
Ocena pracy: 3.5 (2)
Oceń pracę:

Dodaj pracę

Posiadasz cenne źródła z czasów szkolnych? Jesteś autorem wypracowania bądź ciekawej pracy domowej? Dodaj to do naszego zbioru, pomóż innym!

dodaj pracę »

Polecamy

fotoblog

Tapety na komórkę

 zobacz więcej tapet » 
œcišga - kopiowanie materiałów bez zgody autora zabronione
Czas: 0.008041, zapytań: 3 | ALLPlayer download
Realizacja: Zdzislowicz.pl - Strony WWW Kraków
On-Line: 0